Historien utvald 2

Avgående ordförande Jan Furunger berättar om sina

upplevelser och  lite om föreningens bakgrund

 

Föreningen Krönikespelet i Alingsås

Historien om Föreningen Krönikespelet i Alingsås som jag varit med om eller som jag minns den. Sammanställningen gör inget anspråk på att vara heltäckande utan är ibland något detaljrik och ibland handlar det om lösryckta händelser. Många viktiga personer och händelser saknas men dessa är därför inte mindre viktiga för föreningens utveckling.

Bakgrund till Föreningen

Sven Lantz som var journalist på Alingsås Tidning, författade ett krönikespel till Alingsås Stads 350 års jubileum. Krönikan döptes till ”Spelet om en stad”. Spelet behandlade tiden från 1619 (egentligen 1614) fram till då modern tid.
Mycket drivande person samt regissör var Ola Hägglund. Han spelade dessutom rollen som Harlekin. Ola som under ett antal år spelat amatörteater/revyer i Alingsås.
Viktiga personer i krönikan 1969;
Regi; Ola Hägglund
Scenografi; Ingemar Friberg
Koreografi; Ulla-Britt Gregorsson-Persson
Musik; Vincents Orkester.
Scripta; Lisbeth Gunnarsson
Skådespelare; Ola Hägglund, Myrtle Alm-Svantesson, Tage Axelsson, vår egen Gunilla Ryberg (Hägglund), Pelle Svantesson, Bengt Fransson, Sven Malmberg, Lisbeth Gunnarsson,
Vår egen Rolf Stark. Dessutom medverkade Alingsås Folkdansgille.

Bland ett stort antal sponsorer finns några som även tillhör sponsorfamiljen idag;
Sieverts Kabelverk (ABB), ICA (Maxi), Ericssons Bygg AB, Bil Börjesson AB och Hallberg Blommor.

Olas idé och förverkligande

24 januari 1996 författade Ola Hägglund ett brev om sin idé att ta upp ”Spelet om en stad” igen. Ett manus av Sven Lantz som Ola fått rättigheterna till. Skrivelsen sändes till;
Kultur och Fritidsförvaltningen
Alingsås Turistbyrå
Folkuniversitetet

Saxat ut Olas brev;

Spelet tar ca 2 timmar och sträcker sig från 1619 (eg 1614) fram till våra dagar och är väl värt att ses av turister som dagens kommuninnevånare.
Plantaget har tidigare fungerat som plats för musikteater och framträdanden av olika slag. Plantaget ger idag – med den omfattande restaurering som gjorts just den vackra inramning som ett krönikespel med dess teaterarbetare kan önska. Om intresse finns från kommunfullmäktige att iordningställa en utescen med bänkar för publik för att med sikte på sommaren 1997 låta en amatörteatergrupp framföra Sven Lantz` ” Spelet om en stad”. Kontakta mig gärna. Undertecknat av Ola Hägglund.

Efter mycket arbete och bearbetning från Olas sida var responsen positiv. Kravet från Olas och Kommunens sida var att bilda en förening som skulle hantera det formella. Ola arbetade vidare med spelet och kontaktade tilltänkta styrelseledamöter. Bland annat ringde han mig under hösten 1996 och frågade om jag kunde tänka mig att ta en suppleantpost i den
nya styrelsen. 1997-03-19 skedde första årsmötet som fastställde det formella med stadgar och liknande. Styrelsen bestod av; Sven-Olof de Verdier ordförande (under tiden 970319- 970606), samt Bo Nordling, Barbro Lööf, Lennart Andreasson, Lennart Ryberg och Raija Mousell som ordinarie ledamöter. Ersättare var; Arne Bengtsson, Edit Ugrai, Sune Krantz och Jan Furunger (som övertog ordförandeskapet 970607). Adjungerade styrelseledamöter; Ola Hägglund och Katja Gustavsson.
Medlemsavgiften fastställdes till 20 för enskilda och 100 för föreningar.

Spelet om en stad 1997

Manus; Sven Lantz
Bearbetning och regi; Ola Hägglund
Musik; komposition och arrangemang Gunno Fransson
Spelplats; Plantaget
Datum; 6 – 8 juni
Antal föreställningar; 4 st. Fredag 22.00, Lördag 19.00 och Söndag 15.00 och 19.00
Medverkande; 28 på scen, 3 i orkester, 8 scenarbetare och övriga samt Musikkåren Kamraterna.

Exempel på ledande skådespelare: Frida Söderberg, Jöran Berger, Maria Hägglund, Jonna Kalholm, Sune Krantz och Rolf Stark.

Vädret var strålande hela helgen förutom en treminuters skur i andra akten på finalföreställningen. Vi gjorde då ett kort avbrott så att publiken kunde skydda sig. Finalen färdigspelades sedan i strålande väder.
Vi bjöd på fri entré, vilket lockade storpublik. Vi bedömde antalet till minst 3.000 besökande.
För att bättra på ekonomin skickade vi runt en hatt samt en korg med äpplen. De som lade i minst en hundralapp fick ta ett eller par äpplen (efter samvete). På natten efter premiären gick kassören Raija Mousell och jag med en stor säck med sedlar och mynt till ABFs lokaler där vi gömde säcken i ett kassaskåp.
Vi nattvandrade under helgen för att bevaka scenen. Dock försvann en ”mygga” under speldagarna.
Spelet blev en mycket stor succé både bland publik och bland pressen. Många som inte sett spelet efterlyster flera föreställningar.
Tack vare ett mycket digert arbete av Ola Hägglund och i någon mån övriga så fick vi ihop 43 stycken sponsorer som skänkte medel eller material. Tillsammans med frivilliga medel och lotteri gav spelet ett marginellt överskott.

Spelet om en stad 1999

Manus; Sven Lantz
Bearbetning och regi; Ola Hägglund
Musik; komposition och arrangemang Gunno Fransson
Spelplats; Plantaget 4 juni och Palladium 5 – 6 juni
Datum; 4 – 6 juni
Antal föreställningar; 4 st. Fredag 22.00, Lördag 19.00 och Söndag 15.00 och 19.00
Medverkande; 25 på scen, 3 i orkester, 11 scenarbetare och övriga samt Musikkåren Kamraterna. Många var kvar från föreställningen 1997, men också många nya friska krafter.

Trycket var stort att uppföra ”Spelet om en stad” ytterligare en gång. Inte minst när
Alingsås Stad fyllde 380 år 1999.
Vädret var bra på premiären fredag kväll även om temperaturen var något låg. Lördag efter
lunch samlades Ola och jag på scenen i plantaget. Regn i luften. Vi diskuterade möjligheterna
att genomföra spelet i Plantaget. Vi ringde upp SMHI och fick inga uppmuntrande uppgifter om det kommande vädret under kvällen. Ett kraftigare regnväder var på väg från Danmark. Vi
beslutade oss för att göra ett försök att flytta in föreställningen på Palladium. Massor av telefonkontakter för att få ner folk för att flytta mesta möjligt av materialet från Plantaget till Palladium. Vi kom in väldigt sent på Palladium med blöt rekvisita och människor. Vi monterade upp det vi hann med på scenen. Vi lämnade en person kvar på Plantaget som fick hänvisa till Palladium.
Eftersom det var fri entré så kom det väldigt mycket folk till Palladium. Det blev överfullt och ett antal fick vi hänvisa till söndagens föreställningar. Vi kom igång en kvart försenade utan att skådespelarna hade några myggor samt att en del rekvisita saknades. En entusiastisk publik (de som kom in) fick dock se en hel föreställning.
Söndagens bägge föreställningar spelades på Palladium med full rekvisita och med myggor till skådespelarna. Ett antal hundra besvikna personer fick dock inte plats på det två sista föreställningarna.

Publik; uppskattningsvis 1.900

Tråkigt nog försvann 9 myggor och Gunillas jacka. Uppgörelse genomfördes.

Generösa sponsorer, frivilliga medel och programförsäljning bidrog till ett gott nettoöverskott av föreställningarna.
Succé igen.

Folk och Rövare i Kamomilla stad 2001

Manus; Torbjörn Egner baserat på hans bok av 1955
Regi och bearbetning; Ola Hägglund
Musik; Arrangemang Göran Strandberg
Spelplats; Palladium
Antal föreställningar; 7
Datum; 31 oktober (offentligt genrep), 2 – 4 och 9 – 11 november
Medverkande; 23 på scen, 3 i orkester och 11 (scen, foajé, salong o smink)

Exempel på ledande roller; Claes Pihl (Kasper), Mikael Drottz (Jesper), Katja Kott Gustavsson (Jonatan), Jöran Berger (Överkonstapel Bastian), Rolf Stark (Tobias i Tornet), Jonna Kalholm (Tant Sofi) och Maria Hägglund (Kamilla samt den talande apan Sudden).

Biljettpris; Vuxna 100, Barn 50. Av biljettintäkterna skänktes 15.180 kronor till Rädda Barnen, vilket överlämnades på scenen efter finalen.

Publik; 1706 och stor succé.

Sju månader före föreställningarna, en kall vinterhelg i februari samlades 36 personer på Gerlesborg för kollationer Ing.
Stora delar av scenmaterialet hyrdes av Göran Lohne, Borås. Mycket tungt och svårarbetat material som välte och skapade problem vid scenbytena. Eva Persson hade gjort en vacker mellanridå som vi sedan använt i samtliga uppsättningar därefter.

Under slutrepetitionen höll trollkarlen på att bränna upp Palladium med sitt trollerinummer.

Ett stort antal inlånade plaststolar (jordnära) kraschade under den bejublade frisörscenen
med Sune Krantz (Barberare Simonsson) och Rövarna.

Sponsorer, biljettförsäljning, programförsäljning och foajéförsäljning gav ett gott överskott.

En julsaga

Manus; Charles Dickens originalberättelse A Christmas Carol = En Julsaga. Skriven 1843.
Översatt till svenska av Eva Håkansson. Dramatiserad av Richard Hedström
Regi och bearbetning; Ola Hägglund
Musik; Arrangemang Göran Strandberg
3 D-modellering och animering av fond; Anders Ludvigsson
Spelplats; Palladium
Antal föreställningar; 5
Datum; 6 december (offentligt genrep), 7 – 8 december dubbla föreställningar.
Medverkande; 40 på scen inklusive dansare och barnkör, 4 orkester och 11 (scen, foajé, salong och smink).

Exempel på ledande roller; Jöran Berger (Ebenezar Scrooge), Kåge Malm (Jacob Marley), Jonna Kalholm (De förflutna jularnas ande), Katja Kott-Gustavsson (Den nuvarande julens ande) och Mia Flodén (De kommande jularnas ande).

Fri entré. Frivilliga medel skänktes under föreställningarna.

Publik; 1200 och stor succé.

Vi använde för första gången en 3 D teknisk och animerad bakgrund (fond). En teknik som låg i teknisk framkant.
Vi använde för första gången också rök vid Marleys och andarnas entré.
Vi spelade dubbelföreställningar på lördag och söndag. I Pausen mellan föreställningarna samlades vi i Folkets Hus, där Maria Hägglund och Claes Pihl förtjänstfullt försåg oss med god mat.

Jöran Berger, som hade den mycket stora och ansträngande huvudrollen, mådde inte bra under fredagens föreställning. Vi kände en mycket stor osäkerhet om Jöran skulle kunna fullfölja lördagens och söndagens föreställningar. Ola Hägglund läste in rollen under natten till lördagen och stod beredd, mer eller mindre omklädd, för att kunna hoppa in om Jöran inte klarade att spela. Jöran kämpade på ett storartat sätt och klarade sig ända till slutscenen på
finalföreställningen. Då tröt krafterna och Jöran orkade inte delta på scen i finalen.

Försäljning och insamlade medel gav ett mindre överskott.

Sommaren 2003

Vår allt i allo Ola Hägglund avlider hastigt under sommaren 2003. Olas insats för föreningen kan inte nog överskattas. Föreningens verksamhet hade till övervägande delen kretsat kring Ola och hans engagemang och inspirerande arbetsinsatser. Medlemmarna blev djupt förstämda av hans frånfälle. Förlusten skapade ett stort tomrum och avbräck i föreningens verksamhet. Ola var ju mitt upp i planeringen för att under 2004 återigen sätta upp ”Spelet om en stad”. Ola skissade också på att foga in nytt egen producerat material i föreställningen.

Folk och Rövare i Kamomilla stad 2005

Manus; Torbjörn Egner
Bearbetning av manus; Ola Hägglund
Regi; Rolf Stark
Musik; Arrangemang Gunno Fransson
Spelplats; Palladium
Antal föreställningar; 7
Datum; 27 oktober (offentligt genrep), 28 – 30 oktober och 4 – 6 november.
Medverkande; 18 på scen, 3 orkester och 10 (scen, foajé, salong och smink).

Exempel på ledande roller; Frida Lenberg (Jonatan), Tomas Johansson (Kasper), Katja Kott Gustavsson (Jesper), Jöran Berger (Överkonstapel Bastian), Anette Johansson (Tant Sofi), Rolf Stark (Tobias i Tornet) och Camilla Stark (Kamilla).

Biljettpris; Vuxna 100 och barn 50

Publik; 1302

Under en av de sista repetitionerna föll det stora och tunga tornet ned från scenen och ut i salongen, där Rolf Stark satt på första bänkraden. Han fick toppdelen av tornet över sig. Som tur var i oturen så fick han den något mjukare faneren över sig och inte den stora och hårda metallramen. Omtumlad med mindre blessyrer hämtade sig Rolf.

Under det officiella genrepet föll en stor cementfris ner från taket och träffade nästan en av ridåskötarna.

Mellanridån ramlade ner i slutscenen av första akten. Tyvärr fick Barbro Stark ridåhållaren över sig. Hon fick ligga i logen och vila sig och kunde inte delta i andra akten. Vi arbetade hårt i pausen för att få upp mellanridån. Vi lyckades hjälpligt få den på plats. Ridån fungerade dock inte helt utan scenarbetarna fick manuellt dra ut ridån och viss glipa fanns i mitten av mellanridån vid scenbytena.

Jöran var halsinfekterad och hade stora problem med rösten. Besökte lasarettet där man pumpade honom full med medicin. Sune K fick hjälpa Jöran med sången i vissa partier. Göran var mycket trött sista föreställningarna och vi scenarbetare fick hjälpa honom med vilka entréer han hade och även följa honom med manuset.
Finalföreställningen fick Tobias i Tornet (Rolf Stark) upphissad till sig i en korg en gris i stället för manusets hundvalp.

Gott ekonomiskt överskott.

Klas Klättermus 2007

Originalmanus; Torbjörn Egner
Bearbetning och regi; Rolf Stark
Musik; Arrangemang Gunno Fransson
Spelplats; Palladium
Antal föreställningar; 7
Datum; 25 oktober (offentligt genrep), 26 – 28 oktober och 2-4 november.
Medverkande; 22 på scen, 3 orkester och 10 (scen, foajé, salong och smink).

Exempel på ledande roller; Katja Kott Gustavsson (Klas Klättermus), Ulf Blomgren (Mårten Mus), Rolf Stark (Mickel Räv), Sune Krantz (Bamsefar), Pia Nord Stark (Jösse Bagare) och Alexander Gustavsson (Bagarpojken).

Biljettpris; Vuxna 100 och barn 50.

Publik; 1.510. Succé igen.

En skådespelare, vet inte vem, hoppade tio sidor fram i manuset under en scen. Stor oro och letande i manus av musik, sufflös och scenpersonal. Situationen räddades dock utan att publiken märkte något.

Räven kom av sig i sin visa. Bad publiken om ursäkt. Frågade publiken om han fick börja om igen.

Den hårt rödsminkade räven skrämde några barn i publiken. De ville inte till något pris återvända in i salongen för andra akten.

Bra ekonomiskt överskott.

Pelle Svanslös 2009

Originalberättelse; Gösta Knutsson
Bearbetning och regi; Rolf Stark
Musik; Arrangemang Gunno Fransson
Spelplats; Palladium
Antal föreställningar; 8
Datum; 22 oktober (offentligt genrep), 23 – 25 oktober, 30-31 oktober och 1 november.
Medverkande; 22 på scen, 3 orkester och 11 (scen, foajé, salong och smink).

Exempel på ledande roller; Katja Kott Gustavsson (Pelle), Joakim Larsson (Måns), Camilla Stark Hjortstam (Maja Gräddnos), Sune Krantz (Bill), Ulf Blomgren (Bull) och Pia Stark Nordh (Konrad).

Biljettpris; Vuxna 120 och barn 50.

Publik; 1663. Mycket stor publiksuccé. En extraföreställning sattes in på grund av publiktrycket.
Idén som Rolf och Jan diskuterade fram att placera katterna med krypande och liggande positioner på scenen blev en succé.

Den debuterande Joakim Larsson, med sin positiva och intensiva spelstil, knäckte sängar och ”mickar” på löpande band.

Rena rockgalerusningen efter biljetter till föreställningarna. Extraföreställningen som sattes in en dryg vecka före sista helgen såldes slut på några timmar.

Mycket gott ekonomiskt överskott.

Snövit 2011

Originalmanus; Astrid Lindgren
Bearbetning och regi; Rolf Stark
Musik; Arrangemang Gunno Fransson
Spelplats; Palladium
Antal föreställningar; 7
Datum; 27 oktober (offentligt genrep), 28 – 30 oktober och 4 – 6 november.
Medverkande; 16 på scen, 1 orkester och 11 (scen, foajé, salong och smink).

Exempel på ledande roller; Jonna Kalholm (Prinsessan Snövit), Ann Toli Helmer (Drottning Sandra), Joakim Larsson (Prins Gudmund), Ann-Britt Svensson (Matilda), Mikael Drottz (Jägare), Sune Krantz (Kloker) och Pia Nordh Stark (Toker).

Biljettpris; Vuxna 120 och barn 50.

Publik; 1312. Slutlig en succé efter något trög start av biljettförsäljningen.

Några barn i publiken blev ledsna och grät i de dramatiska scenerna med jägaren och prinsessan Snövit. Något barn i publiken skrek högt upprepade gånger; Ät inte äpplet, ät inte äpplet, när den otäcka gumman försökte få prinsessan Snövit att äta det vackra röda äpplet.
En grabb i 7 – 8 årsåldern ville gå hem och inte se andra akten med motiveringen; Jag gillar inte prinsessor.

Mycket gott ekonomiskt överskott.

Den 3;e december spelade vi utomhus en miniversion av Snövit på Norinderska Gården.
Snövit, dvärgarna och Gunno Fransson drabbades dock av sämsta tänkbara väder, med skyfall
och kraftig blåst. Vädret skrämde tyvärr bort publiken. Ett samarrangemang med Futurum.

Statistisk sammanfattning av åren 1997 – 2011

Bearbetning och regi

Ola Hägglund 4 produktioner
Rolf Stark  4 produktioner

Skådespelare på scen

Många skådespelare har passerat revy under de åtta produktioner som vi genomfört. Många spännande personligheter och stora prestationer under åren 1997 – 2011. Här följer en lista på de som genomfört flest föreställningar;

Rolf Stark                          8 (samtliga)
Sune Krantz  7
Katja Kott Gustavsson 6
Jonna Kalholm  6
Johan Lövrup 6
Gurli Eriksson 5
Anette Johansson 4
Barbro Stark  4
Pia Nord Stark 4

Arrangeman och musik

Gunno Fransson har deltagit i samtliga 8 produktioner. Vi glömmer inte heller Göran Strandberg som skrivit och arrangerat flera uppsättningar.

Ljud och Ljus.

Per Karlsson har ansvarat för samtliga produktioner på Palladium

”Kända personer” som deltagit

Jöran Berger
Simon Ljungman
Peter Lorentzon
Kåge Malm

Antal föreställningar och publik

50 föreställningar (inklusive offentliga genrep) har genförts inför totalt 13.600 personer.
Ett försökt till bedömning av nedlagda timmar;
50 föreställningar, 35 personer och tre timmar per föreställning= 5.250 timmar

Ekonomi

Samtliga åtta produktioner har gett positiva ekonomiska netton.

Repetitioner

Ett mycket stort antal repetitioner har genomförts under åren. Ett grovt försök till uppskattning av nedlagda timmar;
8 produktioner, 25 tillfällen, 15 skådespelare och 3 timmar per gång = 9.000 timmar

Styrelse- och årsmöten

155 styrelsemöten och 16 årsmöten har genomförts.

Sponsorer

Ett mycket stort antal sponsorer har stöttat föreningen under åren. Här följer en lista på de som sponsrat samtliga produktioner;
Alingsås Tidning, WM Tryck, Kultur o Fritid, Sparbanken Alingsås, Alingsåshem, Alingsås Energi, Advokatfirman Glimstedt, Börjessons Bil AB, Sparköp – Maxi, ABB, Nils Ericson Byggnads AB, Rasmussons Parfymeri och Hallbergs Blommor, Lilla Torget.

Alingsås 2012-02-20

Jan Furunger

FÖRENINGEN KRÖNIKESPELET I ALINGSÅS

PRODUCERAD AV SVENSSONMOLIN OCH ENKREATIVBYRA